|
Język Twój przyjaciel.
Po co mieć wrogów jak można mieć przyjaciół.
Zaprzyjaźnij się ze swoim językiem, pomóż mu być Twoim przyjacielem.
|
Nie odpuszczaj ! TECHNIKA to słowo KLUCZ przy pracy języka.
Profilaktyka jest lepsza i tańsza, niż najlepsze leczenie.
Zmora XXI wieku! Epidemia wad zgryzu, wymowy i postawy. Nie brzmi TO ładnie. Proste rzeczy są najtrudniejsze!
MOC prawidłowego przełykania, żucia i oddychania
MOC prawidłowych nawyków.
Kształtowanie dobrych nawyków to jest cel ortodoncji funkcjonalnej. Gdzie Twój maluszek trzyma język. Jak ten język leży na podniebieniu – MA ZNACZENIE . Zachęcam do wspierania rodziców i informowania, jak destrukcyjny wpływ na rozwój dziecka ma nieprawidłowe jedzenie i oddychanie i wyręczanie dzieci z podstawowych czynności (wiązanie butów, zakładanie butów, sprzątanie po sobie, eliminowanie twardych produktów z diety, etc.).
Żucie to aktywność fizyczna, której trzeba nauczyć się od najmłodszych lat.
Uwaga Musimy nauczyć się prawidłowo żuć. Życie to rehabilitacja narządu życia.
Żucie jest bardzo istotne dla rozwoju fizycznego, psychicznego dziecka i prawidłowego rozwoju szczęk. Nieprawidłowy rozwój tej funkcji może nastąpić poprzez nieprawidłowe nawyki żywieniowe np. papkowata dieta, stosowanie zbyt długo butelki zamiast łyżki, zbyt mało twardych pokarmów.
Uwaga! Dzieci umieją świetnie manipulować i wymuszać preferowaną żywności. Gryzienie twardych pokarmów i miażdżenie jedzenia przez Twoje dziecko zapewnia niezbędny bodziec do prawidłowego rozwoju i wzrostu kości szczęk.
Czy Twoje dziecko:
• oddycha przez usta
• zaciska zęby, zgrzyta zębami
• ma bóle głowy
• ma nieprawidłową postawę ciała, garbi się
• je z otwartą buzią
• ma koślawość kolan
• ma nieprawidłową pozycję języka
Zarówno oddychanie jak i połykanie są czynnościami, które przebiegają poza kontrolą. Jednak należy sobie zdawać sprawę z tego, że nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka może przyczyniać się do powstawania wad zgryzu i wymowy.
Wyróżniamy dwa typy połykania – niemowlęce (infantylne) i dojrzałe.
- Infantylne połykanie to sposób połykania śliny z językiem położonym płasko na dnie jamy ustnej. Infantylne połykanie powinno przekształcić się w połykanie dojrzałe w wieku 3-4 lat.
- Dorosły typ połykanie – czubek języka opiera się o wałek dziąsłowy za górnymi zębami, a tym samym wykonuje ruchy pionowe, szczęki są zwarte a wargi są domknięte bez zbędnego wysiłku.
Zmiana połykania z niemowlęcego na dorosłe następuje stopniowo. Im lepszy trening czynności prymarnych przechodzi dziecko (m.in. żucie, gryzienie, picie z kubeczka otwartego), tym lepiej jest przygotowane do czynności artykulacyjnych.
Podczas ćwiczeń nauki połykania należy zwrócić uwagę na prawidłową pozycję głowy.
Czasami konieczne jest podjęcie współpracy z innymi specjalistami np. laryngologiem (w celu podcięcia wędzidełka/ usunięcia trzeciego migdałka) lub ortodontą, który zaleci płytkę przedsionkową lub stosowanie aparatu z zaporą na język.
Przetrwały infantylny sposób połykania może prowadzić do międzyzębowej realizacji głosek.
Przyczyny przetrwałego sposobu infantylnego połykania:
- spożywanie papkowatych konsystencji posiłków
- niedrożność nosa
- nawykowe oddychanie przez usta
- przerost trzeciego migdałka
- krótkie wędzidełko podjęzykowe
- picie z kubka niekapka
- ssanie kciuka
- długotrwałe ssanie smoczka
- niskie napięcie mięśniowe języka
- nieprawidłowa pozycja ciała
TOP TEMAT
Nowa moda czy świadome zgłębianie tematu.
Mięśnie – język – kość gnykowa – TMD – starte zęby – szumy w uszach – ból głowy.
Wizyta u laryngologa – bez żadnych nieprawidłowości w uszach, które mogły by powodować szumy i bóle.
Wizyta u neurologa – bez żadnych nieprawidłowości, które mogły by powodować bóle.
Często taki pacjent odwiedza też psychologa – jak ból przysłania Ci świat.
Ostatnim ogniwem jest STOMATOLOG , pacjent do tego lekarza sam trafia zmęczony uciążliwym bólem.
Staw skroniowo- żuchwowy ma tak niespecyficzne objawy, że nie można jednoznacznie zdefiniować źródła bólu.
BÓL nie jest wymiernym czynnikiem diagnostycznym. GDY PO terapii i leczeniu stawów skroniowo – żuchwowych pacjent podaje, brak dolegliwości bólowych.
Wspólnie z logopedami – JESTEŚMY dla Was ( Live jest dostępny na: https://www.youtube.com/watch?v=9qKdHSg_66s&t=1167s )
Wspólnie z fizjoterapeutami – JESTEŚMY dla Was
mgr fizjoterapii Maciej Iwanowski
dr Aleksandra Gabren
W zespole siła!
RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!
Dziecko, które ma problem z unoszeniem języka w górę (czyli ma trudności z utrzymaniem języka w pozycji spoczynkowej) może wypracować nieprawidłowy tor oddychania i połykania. W konsekwencji zaburza to prawidłowy rozwój dziecka i doprowadza również do wady zgryzu.
Logopeda to nie Pani od literek. To specjalista, który może wpłynąć na prawidłowy rozwój Twojego dziecka.
Najlepszy ekspander dla szczęk to język!!
Język na dole rozwija i rozbudowuje żuchwę!!
JĘZYK TO POTĘŻNE NARZĘDZIE KTÓRE MOŻE LECZYĆ ALE I NISZCZYĆ CAŁY UKŁAD
Rodzicu zadbaj o swojego malucha – skonsultuj maluszka u logopedy miofunkcyjnego.
Profilaktyka jest lepsza i tańsza niż najlepsze leczenie.